Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til skole

DKS - Karmøy

Karmøy kommune

Postadresse: Rådhuset, 4250 Kopervik

Besøksadresse: Rådhuset, 4250 Kopervik

Telefon: 52 85 73 68

Kontaktperson: Astrid Havn Tranøy, 52857368, astrid.havn.tranoy@karmoy.kommune.no, aht01@karmoy.kommune.no

Antall produksjoner: 31

  • Alle
  • Barnehage
  • Grunnskole
  • VGS

"På scenen!" 2019

Annet, Trinn: 5-10
Deltakere på elevkonferansen "På Scenen!" får oppleve en aktiv, variert og spennende dag på flotte Torvastad skole og kultursenter.
Dette er en konferanse med ulike praktiske stasjoner, der elevene velger hva de vil lære ut ifra interesse. De vil i løpet av dagen få delta på to ulike stasjoner, som alle tar for seg viktige elementer ved et kulturarrangement, på eller bak scenen.Med på laget i år, er bl.a Lars og Anders fra Flaks sjonglører og forfatter Anders Totland.
Elevene får først en innføring i det å være arangør av et kulturarrangement, før de går over til å prøve ut ulike sider ved arrangørrollen i samarbeid med våre eksperter.Elevene bør være fra 5., 6., 8. eller 9.trinn. Hver skole som får plass, får ha med minst 2 deltakere i følge med en lærar.Kurset er gratis, men skolene må selv dekke vikar og kjøreutgifter.

"ÆSJ!" 2019/2020

Litteratur, Trinn: 3
Standup med live tegning relatert til lettleste bøker av Reidar Kjelsen. Humoristisk og ironisk fokus på god folkeskikk og det faktum at mennesker spiser dyr. Dialog med barna. Åpent for innspill og improvisasjon.

Bok og film 2020

Kunstarter i samspill, Trinn: 4
Bok og film er et tilbud til 4.trinn, Karmøyskolen. Målsettingen er å presentere to lokale kulturarenaer (Karmøy kino og Karmøy folkebibliotek) for elevene, gi dem litt kunnskap om film og litteratur, samt en filmopplevelse knyttet opp til en forfatter/bok. Norsk Filminstitutt har satt opp en grei oversikt over læreplanens kompetansemål i forbindelse med bruk av film i skolen.

Dans! (Veslemøy Odland)

Scenekunst, Trinn: 2
Dans er kunst. Dans er fortellinger uten ord. Dans er kreativitet. Dans er sammen med andre. Dans er gøy!DANS! er en interaktiv forestilling hvor elevene blir dratt inn i dansens spennende verden og introdusert til en variasjon av ulike dansestiler. Dette er ikke en forestilling hvor man får sittesår, men tvert imot får kjenne dansens ulike stiler på kroppen. Fokus er at elevene skal få innsikt i dans som kunstform, bli kjent med de vanligste sceniske dansestilene, lære noen enkle dansetrinn fra hver stil og kjenne på gleden ved å bevege seg.

En midtsommernattsdrøm

Annet, Trinn: 10
«En midtsommernattsdrøm» er William Shakespeares mestspillende komedie og er en symbiose av en forviklingskomedie og et filosofisk skråblikk på den menneskelige natur.Dette er historien om bryllupsplanleggingen til Thesevs, hertugen av Athen, som skal gifte seg med Hippolyta, dronningen over amasonekrigerne. Forberedelsene til brylluppet ender med forviklinger, da fire ungdommer fra Athen kommer til Thesevs for å be ham bestemme hvem av dem som får gifte seg med hverandre, og da det Thesevs bestemmer ikke faller i god jord hos ungdommene, rømmer de ut i skogen for å leve ut sitt kjærlighetsliv der. Men i skogen bor alvedronningen og alvekongen, og de forhekser ungdommene slik at kjæresteforholdene blir snudd på hodet. Det skaper kaos og vi blir vitne til en frustrerende og lattervekkende kamp om kjærligheten. Og spørsmålet blir: ender det opp med bryllup til slutt? Og hvem gifter seg i så fall med hvem?Med oss på laget har vi fått fiolinisten Bjarte Eike og hans musikalske ensemble The Alehouse Sessions – et musikkensemble som gjør stor suksess rundt om i verden med sine konserter, og som blir hyllet som «uimotståelige» (The Times), «strålende» (The Scotsman) og «eventyrlig uhemmede» (The Guardian). Sammen med skuespillerensembelen fra Haugesund Teater og regissør Erlend Samnøen, vil de lage en totalopplevelse av musikk, dans, sang og teater på Staalehuset, nærmere bestemt Tønneloftet, hvor de med inspirasjon fra Shakespeares teater, leker seg med interaksjon mellom utøvere og publikum. 

Et blikk på hverandre

Visuell kunst, Trinn: 4-10
Det er ikkje lett å bli kjend med seg sjølv i eit moderne samfunn som beveger seg så raskt framover. Kven er vi, eigentleg? Kva del av oss definerer oss som menneskje? Er det armen eller beinet vårt, hjernen, rullestolen eller mobilen? Og korleis oppfattar andre oss? Kva er det viktigaste våre vener og kjende vil framheve når dei skal skildre oss som heile menneskje?Desse sentrale, men ofte oversedde spørsmåla er det utøvarane nærmar seg gjennom arbeid med lyd og bilete saman med elevane i «Et blikk på hverandre»:
​Vi rettleier og bidreg til arbeidet når barn og unge med behov for tilrettelegging skal portrettere kvarandre nært og ærleg med fotografi og lydlandskap. Å opne seg sjølv for portrettering er sårbart og krev mot og styrke. Vi håpar, gjennom den kunstnarlege prosessen, å finna fram til både motet og styrken.I løpet av to skuledagar skapar utøvarane saman med elevane eit nært portrett av elevgruppa som deltek på kunstverkstaden. Portretta består av ein serie fotografi i tillegg til skildrande lydlandskap og musikk. Kunstverkstaden vektlegg gleda i å skape eit kunstnarleg produkt og presentere det for eit publikum. I tillegg er dette eit produkt som i høg grad er personleg, og som tyder mykje både for den som blir portrettert og den som portretterer. Resultatet blir ein videoproduksjon med lydlandskap. Etter ferdig arbeid blir produksjonen vist for dei medverkande og eit utvald publikum på skulen.I ”Et blikk på hverandre” skal alle som deltek bli portrettert og sjølv portrettere ein medelev. Måten dette blir gjort på, kan i stor grad bli tilpassa den einskilde sine fysiske og psykiske utfordringar. Med utgangspunkt i to sansar - høyrsle og syn - vil utøvarane vektleggje det som betyr mest for den som portretterer eller blir portrettert.

Falturiltu 2019

Litteratur, Trinn: 2-4
DKS Karmøy vil i samarbeid med Falturiltu - nynorsk barnebokfestival, tilby forfattarbesøk av Pia Strømstad og Marianne Gretteberg Engedal.Pia Strømstad - bestillingstilbud fra 3. trinnPia Strømstad skriv faktabøker for barn, og har mellom anna skrive bøkene Do - ei stinkande reise gjennom bæsjens historie (2017), 10 ville ekspedisjonar (2018), samt boka om Heksa Galla (2018), som er retta mot barn som lærer seg å lese.Marianne Gretteberg Engedal - bestillingstilbud fra 2. trinnMarianne er debutant med boka Pølsetjuven (2019). Ho arbeider som illustratør og teiknar, og gjennom brukaren Skinkeape deler ho humoristiske teikningar på Instagram.Påmelding til Astrid Havn Tranøy på epost: aht01@karmoy.kommune.no eller SMS: 92 68 82 42 . Hugs å skrive antall barn og trinn.

FanPlastic (Kompani Haugesund)

Scenekunst, Trinn: 5-10
Vi bader i det. Snirkler oss gjennom, begraver oss under. Vi lar det regne ned over oss. 
Plast er alt vi veit, nesten. Vi elskar det. Og vi hatar det.I FANplASTIC inviterer vi inn i ei verd full av plast. Er dette vår framtid, eller er det eit ærlig bilde av nåtida? Den fine linja mellom det vakre og det ekle leikes med. Vi vonar dette verket kan inspirera publikum til å ta stilling sjølve til problemet, samt at det også vil provosera, utfordra og bevisstgjera.

Film Film Film! 2019

Annet, Trinn: 8
Elevane får ei humoristisk innføring i filmteori, filminnspeling, klipping og spesialeffekter – samt tips til å lage eigne YouTube-videoar. Dette er ein spennande og annleis skuledag med fokus på filmskaping,- frå ide til ferdig produkt. Elevane vil få delta aktivt i ein ekte filminspeling...

Filmfestivalen 2019

Film, Trinn: 8-10
Fleire tusen elever på heile Haugalandet skal iår besøke Den norske filmfestivalen. Filmskaparar og raud løpar vil sette ramma for filmopplevingar utanom det vanlege. Velkommen til festival!
10. trinn: visning av filmen Stupid Young Heart (2018)Årets beste film i Finland og vinner av Krystallbjørnen under filmfestivalen i Berlin!Lenni er spinkel og bekymringsløs, og ønsker å være som femtenåringer flest. Det hele endrer seg drastisk da han oppdager at han har gjort en av de mest populære jentene i klassen, Kira, gravid. Lenni har selv vokst opp uten en pappa, og nå leter han etter en farsfigur han kan lære av. Han finner dette i Janne, en mann som vanker i det høyreekstreme miljøet. Kira føler seg alene i graviditeten, og hun merker at Lenni er i ferd med å forandre personlighet i en ekstrem retning. En rå og ektefølt film om små valg som får store konsekvenser.Ein av hovedrolleinnehaverane frå filmen vil møte elevane før og/eller etter visning.
8. og 9. trinn: visning av filmen Just CharlieFremtiden til Charlie ser lys ut, men istedenfor å gripe muligheten trekker han seg tilbake og tvinger frem spørsmålet: Hvem er Charlie? Just Charlie er en rørende og autentisk historie om identitet, vennskap og valg. Filmen tar oss med på hele familiens emosjonelle reise gjennom fornektelse, sinne, forhandling, depresjon og aksept av Charlies kjønnsidentitet. Samtidig som Charlie er, og alltid har vært, bare Charlie.Hovedrolleinnehaver frå filmen møter elevane før og/eller etter visning.
Filmene blir vist på Karmøy kino. Vormedal på Edda kino, der alle elevane ser Stupid Young Heart.

Flaks 2019 (Flaks Sjongleringsgruppe)

Scenekunst, Trinn: 7
Verkstad med Flaks Sjongleringsgruppe, som varer heile dagen. Det startar kl. 08.30 med ein praktisk introduksjon som går over i ein verkstad. Til slutt set Flaks saman ein forestilling med elevane frå kurset. Flaks vil ta del i forestillingen, for å sy han saman og lage kule element saman med elevane. Forestillingen vil finne stad ca kl 13.30, og det er veldig fint om klassen kan invitere andre elevar og lærarar til å vere publikum.

Lumen Drones

Musikk, Trinn: 8-10
Lumen Drones består av folkemusikar Nils Økland og rockarane Ørjan Haaland og Per Steinar Lie, alle frå Haugesund, og kjente namn innan henhaldsvis moderne folkemusikk og alternativ rock. Lumen Drones har to plater bak seg, den siste kåra av Aftenposten til ei av årets ti beste album:"I våre dager opplever folkemusikken en ny vår. Det er ikke noe nytt at jazzen og rocken åpner for folklore, men måtene det skjer på nå, pløyer ny mark. I en slik kontekst hører Lumen Drones hjemme." Aftenposten"Dette uortodokse samarbeidet mellom den folkemusikkfunderte musikalske frifanten Økland og de to The Low Frequency In Stereo-rockerne Lie og Haaland avstedkom et originalt og ganske så besnærende musikkuttrykk, og mange, ikke bare i Norge, har sett fram til kapittel to i denne historien fra Haugesunds mangslungne musikkmiljø. Nå er det omsider her, i form av albumet «Umbra, som i parentes bemerket betyr «skygge» på latin." Jazzinorge.no 
Umbra fekk terningkast 6 i Aftenposten, og Lumen Drones lovar mykje driv og energi når dei besøker ungdomsskulane våre i januar.Velkommen på konsert!

Maktspillet 2019/2020

Kulturarv, Trinn: 9
Et interaktivt rollespill om etikk, moral og det norrøne Tinget. For 9.tr.Maktspillet er et bestillingstilbud som anbefales på det varmeste! Her dekkes kompetansemål fra Kunnskapsløftet innen ulike fag.Påmeldingstilbud.
Påmelding til Cathrine Glette. historieformidler@karmoy.net /  52812402NB! husk å gi beskjed til oss i DKS Karmøy om tildelt tid, slik at vi kan bestille buss: Fra skolestart til og med uke 43 er tirsdager, torsdager og fredager ledig i august-oktober.
Alle ukedager er ledige i november og desember. Det samme gjelder foreløpig for våren.

Mælandsgården 2020

Kulturarv, Trinn: 5
Living history! Gjennom møte med fleire fiktive figurar i bymiljøet i den verna delen av Skudeneshavn tar elevane eit steg inn i historiske Karmøy midt i storhetstida til sildafisket på 1800-talet. Elevane får smake, lukte og kjenne på miljøet i og rundt handelsstaden Mælandsgården, eit område prega av tjøre, salt og sild og lukta av hav. Dei får møte førstereisguten Harald i dei gamle sjøhusa og vere med tenestejenta til sjølvaste fru Mæland på byvandring i dei trange smaua i den kvite empirebyen. Er det fint ver anbefalast det å avslutte besøket med å ete niste i Parken i Gamle Skudeneshavn, nær Månesteinen, der gallionsfiguren Damå i Parken vokter inngangen. PS. Alle gruppene får litt ekstra tid i Skudeneshavn. Gje lyd om de ynskjer meir tid enn det som er sett av.

Nøtteknekkeren 2019

Annet, Trinn: 0 år-5 år og 1-10 ++
Vakkert utdrag frå Nøtteknekkeren med MUNOR-ensemblet og Skeisvang danselinja. Påmeldingstilbud.

Rap og rytme h2019

Musikk, Trinn: 9
Produksjonen «Rap & Rytme» er et opplegg som inneholder både konsert og workshop for elevene og blir utført av Lars Tønnessen (Atlars) og Roar Skjelbred. Forestillingen/workshopen går over en hel skoledag og er beregnet for en skoleklasse om gangen. 
Dagen startes med en konsert på ca 30 min hvor elevene får høre utvalgte sanger av og med rapperen Atlars akkompagnert av musiker Roar Skjelbred på bass og elektronikk. De får også høre noe improvisert musikk som beatbox og spontane groover, samt litt historie rundt rap og Atlars sine sanger. Elevene blir deretter delt i to grupper hvor den ene skal skrive og øve på å framføre (rap)tekster for et publikum. Her står rytmen i språket i fokus. 
Den andre gruppen blir satt sammen til et band og får innføring i låtskriving og samspill hvorpå elevene får oppgaven med å lage en låt selv. 
På slutten av dagen møtes de to gruppene og framfører det de har lagd for hverandre. Målet med workshop’en er å ufarliggjøre det å stå på en scene samt gi elevene en puff til å lage tekster og komponere musikk selv. Vi liker å kalle opplegget «medisin mot sceneskrekk» "
Målgruppe: 9. trinn

SILK 2019

Litteratur, Trinn: 5-8
Årets forfattere (bestilling til aht01@karmoy.kommune.no eller SMS: 92 68 82 42 innan utgangen av mandag 21. oktober, husk å skrive antall barn og vaksne og kontaktperson):Bjørn Sortland 5.-7. trinn (bestillingstilbud forfattarbesøk)Bjørn Sortland om seg sjølv på heimesida si:Eg er fødd i Bergen i 1968. Eg voks opp på Sortland på Bømlo, ein øykommune sør i Hordaland (Sortland har no skifta namn til Svortland, noko eg aldri har jubla særleg høgt over). I 1990–91 gjekk eg på Skrivekunstakademiet i Hordaland, og året etter debuterte eg med mi første bok, Det er ikkje natta, Samlaget 1992.
Sidan den tid har eg berre fortsett med å skriva. Det er kanskje kortsiktig, men eg tenkjer at det gjeld å gå knallhardt ut, og så auka innsatsen etter kvart.Eg har skrive bøker i ulike sjangrar for barn, unge og vaksne. Bøkene mine er gitt ut i USA, Canada, Italia, Frankrike, Spania (på spansk, katalansk og baskisk), Nederland, Tyskland, Austerrike, Sveits, Ungarn, Bulgaria, Sør-Korea, Taiwan, Sverige, Danmark, Færøyane, Finland, Litauen, Egypt og Palestina.Eg er elles glad i fersk torsk med mandelpotetpuré og ein akkurat passe dyr italiensk vin.
Sigbjørn Mostue ungdomstrinn (obligatorisk tilbud 8. trinn)På heimesida til Sigbjørn Mostue skildrar han korleis han vart forfattar:Fra jeg gikk på skolen har jeg likt å skrive. Jeg var bl.a. en av de få i klassen som likte å skrive stil. Og kanskje drømte jeg litt om å skrive bøker en gang, men jo eldre jeg ble og jo flere bøker jeg leste, desto mer overbevist ble jeg om at jeg aldri ville klare å skrive en hel bok. I stedet begynte jeg å studere ved Universitetet, og endte opp med hovedfag idéhistorie. Så fikk jeg jobb i Bokklubben, hvor jeg etter hvert ble redaktør. Slik fikk jeg i alle fall jobbe med bøker, selv om jeg ikke skrev dem selv ...
For noen år siden kom jeg over boka For noen troll av Birger Sivertsen.  Den handler om vesener og skikkelser fra folketroen vår: nisser, troll, tusser, huldrer, nøkk osv. Etter å ha lest den, slo det meg at noen burde ha skrevet en spennende roman som hentet handlingen fra dette rike universet. Men det var ikke før jeg (endelig) fikk lest Ringenes Herre, at det slo meg at jeg burde gjøre det. For Tolkien lærte meg at det ikke finnes noen grenser for fantasien, og at "alt er lov" - det er du, forfatteren, som er guden i ditt litterære univers! Så da jeg var ferdig med å lese Ringenes Herre gikk jeg bort til pc-en og begynte på det som skulle bli min debutroman: Gravbøygen våkner (som for øvrig vant Arks barnebokpris i 2005).Når det gjelder min skrivestil, skriver jeg nok ganske visuelt: jeg går på en måte inn i personene når jeg skriver, og så skildrer jeg det jeg ser gjennom deres øyne. Jeg vokter meg for å bli for detaljert, og liker helst å skissere omgivelsene og karakterene mer enn å forsøke å beskrive dem helt eksakt. Resten må leseren ta seg av. Les gjerne meir om forfattarane på heimesidene deira. Link på denne sida.

Skolens kunst og kulturprosjekt

Film, Trinn: 1 år-5 år og 1-7 ++
Skolens kunst og kulturprosjekt er eit samarbeid mellom DKS Karmøy og skulane Grindhaug, Stokkastrand og Torvastad skole og kultursenter. Prosjektet involverer profesjonelle kunstnarar, og skal gi elevane ved skulane kunstopplevingar samstundes som kunstnaren er ein ressurs inn mot andre fag. Prosjektet strekk seg over to skuleår, med oppstart i 2019 og avslutning i 2020-2021.Grindhaug skole sitt prosjekt heiter Ei hyllest til jordaStokkastrand skole sitt prosjekt har tittelen Superheltar i kvardagen, meg, deg og plassen me bur påTorvastad skole og kultursenter har tittelen Prosjekt Glede

Solo 2019

Musikk, Trinn: 3
Trommen som kommunikasjon, musikk og symbolikk i afrikansk kultur. Verkstad for elever i 3. trinn med Solo Karem.

Sono Flux og Bernhard Østebø

Visuell kunst, Trinn: 6
Konserter i Karmøy kulturhus med gruppa Sono Flux og påfølgende workshops med Bernhard Østebø.

Musikk og billedkunst serveres vanligvis som ferdigvare. Kunsten er allerede produsert og musikken komponert på forhånd.Disse konsertene vil gi elevene en helt annen opplevelse. Her vil de oppleve at både musikken og bildene blir skapt mens de ser og hører på. Akkurat her og nå! Og workshopene etterpå vil gi elevene anledning til å prøve det samme selv, under profesjonell veiledning.Se egen produksjon for datoer for verkstedene.

Sono Flux og Bernhard Østebø - verkstad

Visuell kunst, Trinn: 6
Konserter i Karmøy kulturhus med gruppa Sono Flux og påfølgende workshops med Bernhard Østebø.
Musikk og billedkunst serveres vanligvis som ferdigvare. Kunsten er allerede produsert og musikken komponert på forhånd.Disse konsertene vil gi elevene en helt annen opplevelse. Her vil de oppleve at både musikken og bildene blir skapt mens de ser og hører på. Akkurat her og nå! Og workshopene etterpå vil gi elevene anledning til å prøve det samme selv, under profesjonell veiledning.

spille | rom

Musikk, Trinn: 5
9.-13. mars 2020 arrangerer Karmøy Kulturskole konserter på Karmøy kulturhus, Åkrehamn. I år inviterer kulturskolen utvalgte skoleklasser i Karmøy gjennom DKS, slik at konsertene når ut til enda flere elever. Forhåpentligvis vil konserten inspirere andre til å lære seg et instrument. Det blir en helhetlig konsert i profesjonelle rammer, der et utvalg av musikkelevene fremfører musikk i ulike genre i en velregissert konsert. Nina Sele leder konserten. Spilledatoer for DKS: torsdag 12.3 og fredag 13.3

Syreneset fort 2020

Kulturarv, Trinn: 9
Omvisning ved det tyske forsvarsanlegget frå 2. verdskrig på Syreneset sør på Karmøy. Syreneset fort er saman med Falnes (Trivarli) dei to best bevarte tyske installasjonane i Karmøy. Fortet var operativt frå mars 1943, og var utstyrt med fem 12,2 cm kanoner. Kanonene hadde ei skotvidde på 21 000 meter. Mannskapsbunkerane av type R 655 som er bygd på Syre finnes i Noreg kun på denne staden, slike vart ikkje bygd nokon andre stader i landet (Kjelde: Kulturminner i Karmøy).Målgruppe 9. trinn, påmeldingstilbud. Sjå turnéplan ( oppe til høgre på denne sida) . To omvisningar per dag, ca ein klasse per omvisning.Påmelding til Elisabeth Aarekol,  eaj@karmoy.kommune.no , tlf. 52811474/ 93499884Sjå lærarrettleiing for kart til området, og førebuing. Tekniske detaljer om anlegget finnes under Faktaark Syreneset fort, henta frå www.kystfort.com/forum/

AS A TIGER IN THE JUNGLE

Annet, Trinn: VG1-VG3
As a Tiger er en forestilling om Aman og Renu, fra Nepal, som ble solgt av menneskehandlere
og vokste opp som barneslaver i Indiske sirkus, men ble frigjort av en hjelpeorganisasjon,Chora Chori Nepal og sendt til et barnehjem i Kathmandu for rehabilitering til et selvstendigog voksent liv i frihet. Og i den sammenhengen var det vi møtte dem.As a Tiger in The Jungle er en sterk, viktig og hjertevarmende forestilling om barneslaverfrigjort fra Indiske sirkus. As a Tiger in The Jungle er en særegen og fantastisk blanding avsirkus og teater som skaper en fortelling en kritiker i England kalte for a life changing
experience.As a Tiger in The Jungle er inspirert av opplevelsene til de Nepalske sirkusartistene Renu ogAman som var slaver i Indiske sirkus gjennom hele sin barndom.Over 700 Nepalske barn er blitt frigjort siden 2002 fra Indiske sirkus. Barna ble plukket oppsom 3-4 åringer fra små fattige landsbyer i Nepal og solgt til sirkus i India. Selv om As a Tigerin The Jungle fokuserer på Aman og Renu's sjebne, setter forestillingen også søkelyset påmenneskehandel av barn generelt. Redd Barna regner med at menneskehandlere sørger forat det forsvinner over 1 million barn hvert år i verden. Dessverre er Norge også en bitte litendel av denne grusomme statistikken.I 2013 tilbrakte Ali Williams, produsent i Britiske NoFit State Circus, 1 år som prosjektlederfor etableringen av Circus Kathmandu, et kompani bestående av 13 frigjorte barneslaver fraIndiske sirkus som bestemte seg for å satse på den eneste kunnskapen de hadde etter enbeinhard og tragisk oppvekst som sirkusslaver. Blant disse var Aman og Renu.Ali Williams inviterte Sverre Waage til Nepal for å møte de 13 sirkusartistene og lære demnoe om forestillingsutvikling og regi. Det var starten på et samarbeid mellom Ali Williams ogSverre Waage i å bygge broer mellom Kathmandu og det etablerte europeiske sirkusmiljøetav kompanier, produsenter og programmerere.

As a Tiger in The Jungle, Credits:
Medvirkende: Renu Ghalan Tamang (Nepal), Aman Tamang (Nepal) og Loan TP Hoang,(Norge/Vietnam)Tekst, manus og regi: Sverre Waage (Norge)Musikk: Per Zanussi (Norge)Scenografi og kostyme: Rhi Matthews (UK)Sirkusrigg design: Tarn Aitken (UK)Lysdesign: Leif LePage (Frankrike/UK)Konsulent koreografi: Hanna Filomen Mjåvatn (Norge)Konsulent sirkusferdigheter: Mish Weaver (UK)Produsent: Ali Williams (UK)En Cirkus Xanti produksjon i samarbeid med Ali Williams Production (UK).Co-produsenter: Bærum Kulturhus (Norge), NoFit State Circus (UK), PIT (Norge) og ChoraChori (Nepal/UK).

BARE EN VÅT MUNN

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Bare en våt munn er en dokumentarisk teaterforestilling der Lindeberg/Nilsen undersøker den vestlige kulturens ideer om kvinnelighet. Materialet er et tjuetalls rå og ærlige dybdeintervjuer med kvinner i ulike aldre og bakgrunner. Forestillingen rammes inn av selvbiografiske tekster, kjønnssymbolikk og populærkulturelle klisjeer.
«Dersom kvinner har mislyktes i å skape ‘allmenngyldig’ kunst fordi vi er fanget i det personlige, hvorfor ikke da gjøre det ‘personlige’ allmenngyldig og gjøre det til gjenstand for vår kunst?» Chris Kraus

Hva finnes bak vår egen iscenesettelse av oss selv. Hva ligger i historiene vi aldri forteller? Historiene om seksualitet, kropp, skam og maktspill. 

«Dette var sykt sterkt. Er det sant at det er ekte intervjuer?» Vgs-elev

Forestillingen går rett inn i en debatt og undersøkelse av blant annet kvinnelig seksualitet, der kropp og seksualitet har blitt et forhandlingskort som brukes for å få handlingsrom.

I forestillingen trer publikum inn i et «kvinnelighets» univers der klisjeene er tatt ut i det ekstreme. De to skuespillerne iscenesetter seg selv som gudinner – sterke, seksuelt frigjorte, behagfulle, omsorgsfulle og morderlige. Hva kreves og hva slags makt og privilegier får vi gjennom å gå i møte med den heteronormative vestlige kulturens kvinneideal?

70 % av tekstmaterialet i denne forestillingen er direkte hentet fra intervjuer.
"Jeg ville anbefalt denne forestillingen til alle ungdommer og voksne. Dette er en samtale om nærhet, sex og selvbilde som er utrolig viktig – ja nesten helt nødvendig spør du meg." Unge stemmer

«I vår kvasifrigjorte tid er dette arbeidet, i mine øyne, et kunstnerisk svar på en kollektiv og individuell situasjon som roper etter denne typen åpne, ujålete måter å behandle denne knudrete, tabubelagte tematikken på.» Chris Erichsen, Scenekunst.no

«Forestillingen er søt, rar, fin og ikke minst modig. Med humor og varme er dette rett og slett umulig å ikke bli sjarmert av. Bare en våt munn er et svært vellykket sceneshow. For ordens skyld: Mannen ved siden av meg anbefaler også dette på det varmeste.» Under Dusken

DNA? AND? Tilrettelagt

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Vi improviserer frem musikk sammen, og setter en musikalitet i spill som er uavhengig av tekniske fer­digheter.DNA? AND? er et musikalsk prosjekt for barn med spesielle behov, Vi prøver ikke å lære dem noe som helst, men lar dem spille og være musikere, og er med på å improvisere fram musikken på deres premisser.Prosjektet har eksistert i ulike former siden 2013, og ført til bl.a. deltakelse på den internasjonale improvisasjonsfestivalen All Ears og musikkutgivelse på franske Dokidoki.

KUNSTEN Å VÆRE SYNDIG

Film, Trinn: VG1-VG3
I Sudan finnes et ordtak; «hvis du ikke lenger har en familie, lag din egen i leire». Eller med andre ord; ett menneske i leire er bedre enn mennesker av kjøtt og blod som vil deg vondt.I dokumentarfilmen "Kunsten å være syndig" følger vi kunstneren Ahmed Umar hjem til Sudan.  Når Ahmed velger å stå frem som homofil starter han en mediestorm. Ahmed bor trygt i Norge men velger å reise tilbake til Sudan på besøk der det er dødsstraff for å praktisere homofili.Filmregissør Ibrahim Mursal er også fra Sudan, men fra en mer konservativ bakgrunn. Han bestemmer seg for å starte en samtale med Ahmed, for å forstå. Hvorfor er Ahmed homofil, og hvorfor velger han som første sundaneser å stå frem offentlig? Ibrahim følger også Ahmed i hans prosjekt med å lage en bunad til sin norske statsborgersermoni, denne skal bestå både av norske og sudanesiske element. I Sudan møter de flere homofile som lever i skjul. De møter til slutt Ahmeds mamma som skammer seg over at sønnen er homofil. Vil hun klare å åpne hjertet sitt?

MOT STJERNENE

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Hva er det mest dyrebare ungdommen har?Det er fremtiden som en åpen arena for drømmer og kritiske ideer, for selvrealisering og samfunnsendring, for det uhørte og det usagte. Er de unge i dag en ny kosmopolitisk mennesketype eller en marginalisert generasjon av avmektige?Korona, klimakrise, flyktningkrise og populisme preger Europa. Har vi mot til å stå for verdier som ytringsfrihet, solidaritet og gjestfrihet når de skal omsettes til praktisk politikk?
Kan vi leke oss frem til fred? Data og video spill er designet til å oppfylle ekte menneskelige behov som den virkelige verden er ute av stand til å oppfylle. Hva ville skje om vi brukte alt vi vet om spilldesign til å fikse det som er galt med virkeligheten?Carsten Jensen (f. 1952) er en av Danmarks fremste journalister og forfattere og ble verdenskjent med bøkene Jeg har sett verden begynne (1996) og Jeg har hørt et stjerneskudd (1997). Den danske forfatteren og ytringsfrihetsforkjemperen fikk i år den høgthengende Palme-prisen for sitt engasjement for forfulgte og undertrykte. Jensen har vært en markant kritisk stemme i den danske offentligheten i en rekke år. Ikke minst har han tatt til orde mot den tiltagende fremmedfientligheten i det tradisjonelt så liberale Danmark, noe som har gjort han til en hoggestabbe i et stadig mer vulgarisert presseklima.

PEER GYNT. TEGNESERIEROMAN

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
Stormannsgal, egoistisk, hyklersk og amoralsk er berre nokre av karakteristikkane av Peer Gynt. Bondeguten og verdsborgaren som er seg sjølv nok sluttar aldri å fascinere nordmenn. No er historia tilgjengeleggjort for ein ny generasjon i ein kritikarrost teikneserieroman.Teikneserieromanen om Peer Gynt er skapt av Geir Moen, som  har jobba som serieskapar og illustratør i 20 år. I denne produksjonen besøkjer han skulen for å fortelje om eigen forfattarskap og om prosessen bak produksjonen av ein teikneserieroman.Moen gjev også ein spanande gjennomgang av stykket Peer Gynt, med eigne illustrasjonar, i tillegg til å snakke om livet til Henrik Ibsen, det politiske og kulturelle klimaet på hans tid, og korleis dette påverka arbeidet med det dramatiske diktet Peer Gynt.

ROGADANS

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
I Rogadans får elevane oppleva og sjølv vera med på folkedans og folkemusikk frå Rogaland og resten av Noreg. Det heile startar med at fire av dei fremste musikarane og dansarane innan sjangeren gjer ei forrykande danseoppvising på ti minutt.
Etter oppvisinga tar dei elevane med inn i dansen, og dei får læra seg dei grunnleggjande stega i halling, suldalspringar og reinlender.
Sjå vedlegg om fagleg relevans for læreplanen.Rogadans er utvikla i samarbeid med Folkemusikkarkivet for Rogaland.Folkemusikkarkivet for Rogaland held til på Sand i Suldal og er ei avdeling ved Ryfylkemuseet. Arkivet har opptak av song, spel og dans frå heile Rogaland og tek imot grupper etter avtale.Folkemusikkarkivet arrangerer den årlege kurshelga Folkemusikk- og dansehelg i Suldal kvar haust, med kurs i spel, song og dans for deltakarar i alle aldrar og alle nivå. Arkivet har gitt ut læreverket «Bergteken», eit tobindsverk med vokal- og instrumentalstoff frå heile fylket. https://ryfylkemuseet.no/.

SMED FOR EIN DAG

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Smed for ein dag er eit undervisnings- og opplevingsopplegg tufta på solide kunnskapar i tradisjonshandverk. Elevane får ei kort innføring i smedfaget, og jobbar parvis ved feltessene etterpå. Dei får erfaring med oppfyring, manuell innblåsing av luft, og i tillegg bruk av ulike typar verkty. I prosessen tileignar dei seg materialkunnskap om smijern. Alle elevane får smi si eiga eldrake.
For hundre år sidan var det smie på dei fleste gardar, og alle bygder hadde smeder. Terje Granås er ein av dei som har tileigna seg kunnskap om handverket, og han vidareformidlar tradisjon og teknikkar frå dei gamle bygdesmedane. Han arbeider som smed på heiltid, og har sveinebrev i faget og over 20 års erfaring. Han har også vore smed-stipendiat i tre år ved Norsk Håndverksinstitutt.

Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter