Aase Texmon Rygh. Evighetens form
Utstillingen består av elleve små og store skulpturer av Aase Texmon Rygh som på ulike måter berører eller nærmer seg en evighetstematikk. Her kan du se på bilder og få mer informasjon om hvert enkelt verk. Utstillingen tar utgangspunkt i Texmon Ryghs hovedverker – de såkalte møbiusskulpturene. Da hun oppdaget det matematiske møbiusprinsippet i et teknisk museum i Paris på 80-tallet, ble hun fullstendig betatt. Hun mener at møbiusformen er like allmenngyldig som sirkelen og kvadratet. Derfor har hun skapt fem variasjoner over dette prinsippet – rund, stående, liggende, dobbel og trippel møbius – i ulike materialer. I denne utstillingen får vi oppleve alle fem hugget i den vulkanske bergarten diabas. Steinmøbiusene nærmest ber om å bli tatt på – noe Texmon Rygh også ønsker. For første gang på et museum får publikum muligheten til berøre disse unike verkene, slik at de kan følge formen med hånden, forstå møbiusprinsippet og oppleve materialet. For å underbygge det ordløse og sanselige ved møbiusskulpturene er denne avdelingen av utstillingen tonesatt av «evighetsmusikk», det vil si abstrakt modernistisk musikk uten en klar begynnelse eller slutt, samt Bachs eller Beethovens møbiuslignende komposisjoner.
Utstillingen er tredelt
Utstillingen fokuserer på og vektlegger en utstrakt bruk av ulike læringsstiler. Målet er at hele sanseapparatet skal tas i bruk. Elevene lærer å se skulpturene ved å berøre dem, tegne dem, gjennom filosofiske samtaler, ved å lytte til enten musikk, bevege seg eller danse – eller en kombinasjon av disse tilnærmingsmåtene. De får muligheten til å jobbe konsentrert med ulike praktiske aktiviteter.
Påmelding til:
kunstformidler ved Haugesund Billedgalleri, Martha Ådland,
martha.adland@gmail.com / 411 63 035
Bussbestilling til:
Lærerveiledning
Gjennom utstillingen Aase Texmon Rygh. Evighetens Form - vil elevene få se og lære om Texmon Ryghs
utvikling fra figurativ til abstrakt skulptur. I tillegg vil de gjennom å benytte sitt
sanseapparat – ved å se, berøre, lytte til musikk, samtale, tegne og gjennom
bevegelse, få oppleve hennes abstrakte skulpturunivers. I denne utstillingen får
elevene se flere av Texmon Ryghs imponerende møbiusskulpturer i den vulkanske
bergarten diabas. Og, for første gang i museumshistorien, skal elevene få lov til å ta
og kjenne på disse skulpturene slik at de selv kan følge formen med hendene og
virkelig forstå og erfare det matematiske møbiusprinsippet. Møbiusformen kan
enklest forklares ved at man tar et flatt bånd vrir det en halv gang rundt og deretter
setter sammen endene på båndet, dette gir en form uten forside eller bakside,
innside eller utside, begynnelse eller slutt. Møbiusbånd er nærmest magiske, og kan
sette i gang tanker om evighet og uendelighet.
Omvisning og workshop
Utstillingen er tredelt og fokuserer på og vektlegger en utstrakt bruk av ulike
læringsstiler der hele sanseapparatet tas i bruk. I første del får elevene oppleve de
fem store møbiusskulpturene. Under kunstformidlerens regi får de berøre
skulpturene, mens det spilles av samtidsmusikk. Den andre delen av utstillingen er
mer pedagogisk tilrettelagt og består blant annet av seks skulpturer som viser en
mer kronologisk utvikling fra det mer figurative til det abstrakte. Elevene vil også få
lære mer om prosessen som ligger bak bronsestøping. I den siste delen av
utstillingen skal elvene arbeide kunstnerisk og praktisk med å forme møbiusfigurer
ved hjelp av papirstrimler og gjennom tegning med kull og bløte blyanter. Elevene
skal ved hjelp av ulike teknikker arbeide med å gjengi en tredimensjonal form på en
todimensjonal flate.
Målet med utstillingen er å gi elevene en sanselig opplevelse av Aase Texmon
Ryghs skulpturer gjennom bruk av berøring, musikk, filosofiske spørsmål, tegning og
dans, og gjøre dem kjent med hennes kunstnerskap og utviklingen fra det figurative
til det abstrakte, i tillegg til å la dem bli kjent med materialene, teknikkene og
støpeprosessene hun bruker.
Tilbud til mellomtrinnet
Til denne utstillingen har vi laget et opplegg som er tilpasset elever på
mellomtrinnet, og som vektlegger følgende kompetansemål i Kunst og
håndverksfaget etter 7. årstrinn.
- Samtale om opplevelse av hvordan kunstnere har benyttet form, lys og skygge og benytte
dette i eget arbeid med bilde og skulptur.
- Bruke egenskygge og slagskygge i eget arbeid
Om utøvere og produsenter
- Arrangert av: Karmøy kommune
- Kunstnere/grupper: Aase Texmon Rygh
- Produsent: Nasjonalmuseet for kunst arkitektur og design
- I samarbeid med: Nasjonalmuseet for kunst arkitektur og design og Haugesund Billedgalleri
- Idé/opplegg: Nasjonalmuseet for kunst arkitektur og design
Om kunstner / utøver / gruppe
Aase Texmon Rygh (f. 1925)
Aase Texmon Rygh er den kunstneren som har hatt størst betydning for utviklingen
av den moderne skulpturen i Norge. Som 27 åring var hun den første kunstneren til
å introdusere oss for den abstrakte skulpturen. Abstrahere betyr å trekke fra – og det
er nettopp dette Aase Texmon Rygh gjør med sine skulpturer. Med utgangspunkt i
menneskekroppen trekker hun fra og forenkler slik at det nesten ikke er mulig å se at
det er en kropp, men snarere uttrykker en bevegelse, en følelse eller stemning. Det
er nettopp det å trekke fra og komme frem til et klarere uttrykk som kjennetegner
den abstrakte kunsten og som skiller den fra den figurative.
Publikumskommentarer